Pazar, Kasım 19, 2006

Müşteri Bilimi ve Pazarlamayı Yeniden Konumlandırmak

(Bu yazı, tarihe not düşmüş olmak için yazılmıştır.)

Bölümlendirme

Hedef Pazar (Odaklanma)

Konumlandıma

Farklılaştırma

Yıllar boyunca, başka konu ve kavramlar yanında özellikle bu dört kavram tanınıp yaygınlaştıkça "Pazarlama" adını verdiğimiz "şey" bir "şey" olmaya başladı.

Kimi zaman, "Pazarlamada pazarlamaya mahsus, sadece onda rastlayacağımız, başkalarından ödünç alınmamış ne var?" sorusunu sorarım. Yukarıdaki dört kavramdan başkası aklıma gelmez.

Bunları bilmeyen, nasıl uygulanacağı hakkında fikri olmayanlar "pazarlama sınavlarından" geçmişlerse, tesadüfen geçmişlerdir.

Yıllardır konumlandırmayı değişik yer ve zamanlarda ve o anki dinleyicinin durumuna uygun olmasına özen göstererek kimi zaman derinlemesine, kimi zaman yüzeysel düzeyde anlatageldik. Anlatmaya da devam edeceğiz.

De..

Bugün aklıma şu sorular takıldı:

Pazarlamanın kendisini nasıl konumlandırıyoruz?
Nasıl konumlandıracağız?
Nasıl konumlandırılmalı?
Pazarlamayı konumlandırmak kimin işi?

Pazarlamanın konumlandırılmasından (konumundan) memnun muyuz?
Değilsek ne yapacağız?
Pazarlamanın bir "yeniden konumlandırmaya" mı ihtiyacı var? Yoksa, bu pazarlamadan birşey olmaz deyip, yerine yeni bir "şey" konumlandırmaya mı?

Yoksa mesele sadece bir isim meselesi mi?

"Müşteri Bilimi" deyip kestirip atmak mümkün mü?

Sorular bir gün cevabını bulur elbet.

Konumladırması doğru ve berrak olmayan bir marka, fikir, kavram ve dahi bilimin sonunun ne olacağını pazarlamacılar iyi bilirler.

Not: Yıllar önce, "pazarlama bir hayvan, bir şehir, bir ülke, bir nesne, bir ünlü, ... olsaydı, ne olurdu?" sorusunu yüzlerce kişiye yöneltmiş ve çoook dağınık cevaplar almıştık.
Benzer soruları bir de bu günlerde sorsak?

3 yorum:

Adsız dedi ki...

Derhal bu sorular üzerinde çalışmaya başlıyorum hocam. Sınavda kaç soru var?

Adsız dedi ki...

hocam üniversitede ezberlemiştik bu kelimeleri sadece sınavdan geçmek için ama :)

şimdi oturuyor bişeyler aklımızda: bölüm nedir, nasıl odaklanılır, neye göre konumlanılır ve tabi nasıl farkına varılır bir hal alınır.

kızmamak gerek öğrencilere, her talebenin sizin gibi pazarlama hocası yok bu memlekette.

kaldı ki olsun, pazarlama pazarlama diyen öğrencilerin çoğu diğer muhasebe, finans gibi alanlarda başarılı olamayacaklarını anladıkları için öyle deme gereği duyan kişiler.
keşke anlasalar, farkına varsalar, öğrenme iştahı ile okusalar, baksalar...

PARRHES dedi ki...

Pazarlama müşteri bilimini ihata eder gibi.
Müşteri bilimi üşümesin ?